Zgodnie z § 25 zarządzenia nr 7/07 Wójta Gminy Jaworze z dnia 25 stycznia 2007r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędowi Gminy Jaworze, do zakresu działania i kompetencji Wójta należy w szczególności:
- Kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
- Nadzorowanie działalności Urzędu oraz podlegających jednostek organizacyjnych.
- Nadzorowanie oraz akceptacja projektów uchwał Rady opracowanych przez referaty lub pracowników samodzielnych stanowisk pracy oraz określenie sposobu ich wykonania.
- Gospodarowanie mieniem komunalnym.
- Wykonywanie budżetu gminy.
- Wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej oraz upoważnianie pracowników Urzędu do wydawania w imieniu Wójta decyzji z zakresu administracji publicznej.
- Opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzą oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego.
- Zarządzenie ewakuacji z obszarów bezpośrednio zagrożonych w przypadku braku możliwości usunięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia.
- Podejmowanie czynności w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, należących do kompetencji Wójta.
- Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego oraz pracodawcy w stosunku do Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz pozostałych pracowników Urzędu.
- Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy w swoim imieniu Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy.
- Przyznawanie nagród i wyróżnień pracownikom Urzędu.
- Stosowanie kar wobec pracowników Urzędu.
- Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. /art. 30 jst/
- Nawiązywanie i rozwiązywanie oraz zmiany stosunków pracy z pracownikami Urzędu.
- Wyznaczanie rzecznika dyscyplinarnego spośród pracowników mianowanych.
- Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy referatami i samodzielnymi stanowiskami pracy oraz podległymi jednostkami organizacyjnymi.
- Przyjmowanie interesantów w ramach skarg i wniosków.
- Zlecanie oraz zatwierdzanie planów kontroli w stosunku do Urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy.
- Powoływanie komisji, zespołów oraz pełnomocników do wykonywania określonych zadań.
- Wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej.
- Wykonywanie zadań administratora danych osobowych Urzędu.
- Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością: Urzędu Stanu Cywilnego, kontroli wewnętrznej, pełnomocnika ds. informacji niejawnych, pełnomocnika ds. przeciwdziałania alkoholizmowi, pełnomocnika ds. przeciwdziałania narkomanii, pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością, obsługą prawną.
Przynależność do związków i stowarzyszeń w imieniu Gminy Jaworze:
- Członek (stały zastępca) Stałej Konferencji Współpracy w województwie śląskim powołany przez Wojewodę Śląskiego,
- Delegat Gminy Jaworze oraz członek Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów z siedzibą w Katowicach, do którego Gmina Jaworze przystąpiła w dniu 24 stycznia 2002 r. po podjęciu uchwały Nr XL/217/02 Rady Gminy Jaworze z dnia 24 stycznia 2002r.,
- Członek Śląskiego Komitetu Monitorującego Programy Rozwoju Regionalnego powołany przez Wojewodę Śląskiego,
- Członek Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej,
- Członek Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „OLZA”.
Pozycja wójta w strukturze władzy lokalnej ma swoje opracie w ustawie z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza, prezydenta miasta (Dz.U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 z późn. zm.). W sprawach ustroju gminy – jej władz, trybu ich działania oraz zasad odwoływania – najbardziej istotne są przepisy ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591).
Zgodnie z art. 30 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa, a szczególnie:
- przygotowuje projekty uchwał rady gminy,
- określa sposoby wykonywania uchwał,
- gospodaruje mieniem komunalnym,
- wykonuje budżet,
- zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Kieruje też bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz – art 31 ustawy o samorządzie gminnym. Wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, którego jest kierownikiem. Oznacza to, że ma uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Wójt wnioskuje do rady o powołanie skarbnika gminy i zatrudnia sekretarza gminy w oparciu o umowę o pracę. Może także powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu swojemu zastępcy lub sekretarzowi gminy. Zgodnie z zart 26a ust. 1 wójt, w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę.
Zgodnie z art 39 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Może on upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych.