Wielkimi krokami zbliża się początek nowego roku szkolnego 2020/2021, a wraz z nim pojawia się coraz więcej pytań, dotyczących organizacji nauki w szkołach w czasie pandemii. Jak to może wyglądać?
Nerwowa końcówka poprzedniego roku
Pojawienie się koronawirusa COVID-19 zmieniło nie do poznania drugie półrocze poprzedniego roku szkolnego. Uczniowie, zamiast spotykać się na korytarzach i w salach lekcyjnych, widywali się w przestrzeni wirtualnej. Wszystko to powodowane było oczywiście troską o zdrowie dzieci i ich rodzin.
A co z egzaminami?
Dłuższe niż zazwyczaj ferie i zmiana sposobu nauczania to nie jedyne wyzwania, z którymi spotkali się uczniowie i nauczyciele. Poważnym czynnikiem stresującym był egzamin kończący naukę w szkołach podstawowych. Tutaj warto podkreślić, że średnie wyniki uczniów naszych szkół, czyli Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Dąbrowskiej i Szkoły Podstawowej nr 2 im. gen. broni Stanisława Maczka były zawsze wyższe o kilka punktów procentowych od średniej w województwie.
I tak język polski nasi absolwenci zaliczali na średnio 61,19% (przy 59% w skali województwa), arkusz z matematyki pozwalał na średni wynik 49,64% (dla 46% na Śląsku) oraz 62,46% (przy 55% średniej w województwie). Przyznać trzeba, że wyniki te, są o kilka punktów procentowych niższe niż zeszłoroczne wyniki uczniów w Jaworzu. Niemniej jednak wciąż możemy być dumni, że nasi uczniowie wypadają powyżej średniej wojewódzkiej.
Powrót do klasy?
Przez całe wakacje trwały dyskusje, jak powinna wyglądać nauka od 1 września. W dyskusji padały pytania- Czy przesunąć początek roku? Ilu uczniów może przebywać w klasie? Czy wprowadzić system hybrydowy?
Kilka dni temu pojawiły się wytyczne dla wszystkich szkół i placówek, opracowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz Ministerstwem Zdrowia, które będą obowiązywały od 1 września 2020 r.
Wśród zasad, które należy wdrożyć w placówkach edukacyjnych znalazły się ogólne wytyczne, jak i szczegółowe zalecenia. Dotyczą one organizacji zajęć w szkołach, wydawania posiłków, zachowania czystości i zasad higieny w pomieszczeniach, dezynfekcji powierzchni. Stworzono także mechanizm postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u uczniów i pracowników szkoły.
Wytyczne MEN można znaleźć tutaj: https://www.gov.pl/web/edukacja/bezpieczny-powrot-do-szkol2
Częste mycie rąk, dezynfekcja klas i … brak maseczek
Czymś, co pozostanie codziennością uczniów od 1 września będzie częste mycie rąk, zasłanianie twarzy podczas kichania i kaszlu. Ważne jest także to, by uczniowie nie dotykali oczu, nosa i ust, a osoby trzecie, pojawiające się na terenie placówki obowiązkowo zakrywały usta i nos. Najważniejsze jest jednak to, że uczniowie w klasach nie będą musieli nosić maseczek. Dyrekcja musi jednak postarać się, by, w miarę możliwości, uczniowie zachowali bezpieczny dystans między sobą.
Szkoły w strefach – możliwe warianty nauki
Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej pojawiły się warianty organizacji edukacji, w zależności od ilości zakażeń na terenie danego powiatu. Jak informuje MEN, nauka może się odbywać na 3 sposoby:
Wariant A – tradycyjna forma kształcenia
W szkole funkcjonuje tradycyjne kształcenie. Obowiązują wytyczne GIS, MZ i MEN dla szkół i placówek oświatowych.
W przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i za zgodą organu prowadzącego, będzie mógł częściowo lub w całości zawiesić stacjonarną pracę szkół i placówek. Wówczas dopuszczalne będą dwa warianty kształcenia: B i C.
Wariant B – mieszana forma kształcenia (hybrydowa)
Dyrektor będzie mógł zawiesić zajęcia grupy, grupy wychowawczej, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego lub całej szkoły lub placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć i prowadzić kształcenie na odległość (zdalne). Będzie to zależało od sytuacji epidemicznej na danym terenie, w danej szkole czy placówce. Decyzję podejmie dyrektor po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i otrzymaniu pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Opinie te, będzie można – z uwagi na konieczność podejmowania szybkiej decyzji – uzyskać pisemnie, ustnie, za pomocą maila, telefonu.
Wariant C – kształcenie zdalne
Dyrektor szkoły, placówki podejmuje decyzję o zawieszeniu zajęć stacjonarnych na określony czas i wprowadzeniu w całej szkole kształcenia na odległość (edukacji zdalnej). Konieczna będzie w tym przypadku zgoda organu prowadzącego i pozytywna opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Minister Edukacji Narodowej nadal zachowuje uprawnienie do ograniczenia zajęć w szkołach na terenie kraju.
Szkoły w Jaworzu od 1 września.
Odkąd pojawiły się wytyczne Ministerstwa, dotyczące organizacji nauki w nowym roku, w placówkach edukacyjnych w Jaworzu trwają prace, by to co już zrobiono i przygotowano dostosować do przedstawionych wymagań. Wszystko to z troską o zdrowie uczniów i ich bliskich.