W dniu 5 grudnia 2018 roku w Jaworzu odbyło się pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego drugiej kadencji, które będzie pracowało w latach 2018-2023. Związek utworzony został blisko dwa late temu do prowadzenia zadań z zakresu transportu publicznego i zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych w przewozach pasażerskich na obszarze powiatu i gmin będących jego uczestnikami.
W czerwcu 2018 roku Związek przejął w tym celu nieodpłatnie 100% akcji w spółce PKS w Bielsku-Białej S.A. od Powiatu Bielskiego, która to stała się tzw. „podmiotem wewnętrznym”, a co za tym idzie – tzw. operatorem transportu publicznego, a Związek – organizatorem komunikacji publicznej na naszym terenie. Podkreślić należy, że od ośmiu lat obowiązuje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym oraz tzw. rozporządzenie unijne 1370/2007 dotyczące usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego, które stanowi, że „podmiot wewnętrzny” oznacza odrębną prawnie jednostkę podlegającą kontroli właściwego organu lokalnego, a w przypadku grupy organów przynajmniej jednego właściwego organu lokalnego, analogicznej do kontroli, jaką sprawują one nad własnymi służbami. Tym samym BZPG stał się „posiadaczem” własnego podmiotu wewnętrznego w rozumienia prawa unijnego.
Uczestnikami BZPG jest dziewięć gmin naszego powiatu (z wyjątkiem Czechowic-Dziedzic) oraz sam Powiat Bielski, które są reprezentowane w strukturach związkowych przez następujące osoby:
- Powiat Bielski: starosta Andrzej Płonka i naczelnik wydziału komunikacji Bogusław Jakubiec,
- Bestwina: wójt Artur Beniowski i inspektor Referatu Zamówień Publicznych i Funduszy Europejskich Piotr Łyp,
- Buczkowice: wójt Józef Caputa i inspektor Referatu Ogólno-Organizacyjnego Jerzy Kanik,
- Jasienica: wójt Janusz Pierzyna i wicewójt Krzysztof Wieczerzak,
- Jaworze: wójt Radosław G. Ostałkiewicz i skarbnik gminy Krzysztof Śliwa,
- Kozy: wójt Jacek Kaliński i skarbnik gminy Dominik Pawiński,
- Porąbka: wójt Paweł Zemanek i przewodniczący Rady Gminy Porąbka Zbigniew Drabek,
- Szczyrk: burmistrz Antoni Byrdy i przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 Wojciech Bydliński,
- Wilamowice: burmistrz Marian Trela i kierownik Wydziału Spraw Gospodarczych Kazimiera Gabryś,
- Wilkowice: wójt Janusz Zemanek i inspektor Referatu Inwestycji Wojciech Cendrzak.
Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia BZPG drugiej kadencji otworzył i poprowadził najstarszy wiekiem jego członek Bogusław Jakubiec (na zdj. poniżej), który w wyniku głosowania tajnego został ponownie wybrany na jego przewodniczącego. Wiceprzewodniczącym Zgromadzenia Związku został przewodniczący Rady Gminy Porąbka Zbigniew Drabek, który zastąpił na tym stanowisku Pawła Zemanka, który jako wójt wszedł do Zarządu Związku.
- Przewodniczący Zarządu Związku – Radosław Ostałkiewicz (wójt gminy Jaworze),
- Wiceprzewodniczący Zarządu Związku – Artur Beniowski (wójt gminy Bestwina),
- Członek Zarządu – Józef Caputa (wójt gminy Buczkowice),
- Członek Zarządu – Janusz Pierzyna (wójt gminy Jasienica),
- Członek Zarządu – Jacek Kaliński (wójt gminy Kozy),
- Członek Zarządu – Paweł Zemanek (wójt gminy Porąbka),
- Członek Zarządu – Antoni Byrdy (burmistrz Szczyrku),
- Członek Zarządu – Marian Trela (burmistrz gminy Wilamowice),
- Członek Zarządu – Janusz Zemanek (wójt gminy Wilkowice),
- Członek Zarządu – Andrzej Płonka (starosta bielski),
- Członek Zarządu – Seweryn Kobiela (dyrektor Biura Związku).
Zarząd pracować będzie społecznie, nie pobierając za swoją pracę żadnego wynagrodzenia – za wyjątkiem etatowego członka zarządu Seweryna Kobieli (na zdj. pon.), który pełni jednocześnie funkcję dyrektora Biura Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego i kieruje na co dzień jego bieżącymi sprawami oraz zespołem pracowniczym. W Biurze zatrudnione są razem z nim trzy osoby – w tym inspektor ds. publicznego transportu zbiorowego oraz główna księgowa.
Przedstawiciele gmin i powiatu w Zgromadzeniu powołali do życia także Komisję Rewizyjną w składzie:
- Przewodniczący Komisji – Wojciech Bydliński,
- Wiceprzewodniczący Komisji – Jerzy Kanik,
- Członkowie Komisji: Krzysztof Wieczerzak, Wojciech Cendrzak i Krzysztof Śliwa.
W dalszej części obrad członkowie Zgromadzenia zadecydowali o planie pracy Komisji Rewizyjnej, a także o procedowaniu nad budżetem na 2019 rok. Omówiono również kwestie związane z rekompensatą dla PKS BB SA w roku bieżącym i przyszłym, a także sprawy związane z projektem unijnym dotyczącym zakupu nowej floty autobusów na gaz w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.